A Csernobili Atomerőmű balesete figyelmeztetés az atomenergetikában dolgozók generációinak, hiszen az emberi gondatlanság és a műszaki tervezés hiányosságának együttese vezetett az emberiség legsúlyosabb nukleáris balesetéhez. A következményekből tanulni lehet, és kell is a jövő erőmű tervezőinek és üzemeltetőinek, így a baleset 30 éves évfordulóját követően a Magyar Nukleáris Társaság (MNT) fiatal szakcsoportjának, a Fiatalok a Nukleáris Energetikáért (FINE) égisze alatt Szucsán Marina (MVM PA Zrt.) és Vécsi Áron (MTA EK) közreműködésével, a 2005-ös túrát követően, immár második alkalommal, 45 tagunk látogathatott el a lezárt zónába.
A 2017. június 17-21. között tartott szakmai túrán főleg pályakezdő mérnökök, fizikusok, egyetemi hallgatók vettek részt, de képviseltették magukat a hazai szakma tapasztaltabb tagjai is a BME Nukleáris Technikai Intézettől, az erőműtől és a nukleáris felügyelettől, valamint a média munkatársai is kísérték a csapatot.
A résztvevők Szucsán Marina és Sztankevics Ljudmila tolmácsolásának köszönhetően magyar nyelven ismerhették meg a túra során szerzett információkat.
A túra első és egyben legnagyobb kihívása a teljes napot igénybe vevő, Paks – Budapest – Kijev útvonalat bejáró buszút átvészelése volt. Az utazás, illetve az azt megszakító pihenők során lehetőség nyílt az ismerkedésre, így Kijevbe már egy jól együttműködő csapatként érkezett a társaság.
1. kép. Első csoportkép, háttérben a Munkácsi vár
Az utazó napot követően, annak érdekében, hogy a lezárt zónába frissen érkezzen a csapat, tervezetten beiktattunk egy pihenő napot, amely során egy tapasztalt ukrán idegenvezető segítségével megismertük Kijev nevezetesebb épületeit (pl. St. Sophia katedrális), emlékhelyeit (Pecserszkaja Lavra, Vladimiri katedrális, Paton híd, 1932-1933 évi éhség áldozatainak szóló műemlék, Andrejev lejtő), valamint a nap során lehetőségünk volt megismerni Lavrenov Danilát, az Ukrán Nukleáris Társaság titkárát, aki a túra előkészületei során napi kapcsolatban állt a szervezőkkel és segített megoldani minden felmerült problémát.
2.kép. Kijev alapítóinak állított műemlék előtt a 2017. évi Csernobil Túra résztvevői
Másnap reggel Danila társaságában útnak indultunk a lezárt zónába. Megérkeztünk a Kijevtől 2 órányira lévő lezárt zóna határához, ahol az útlevelek ellenőrzését követően beengedést nyertünk, illetve csatlakozott is hozzánk az atomerőmű két munkatársa, akik a buszban folyamatosan tájékoztattak a látnivalókról.
A zónán belüli első úti célunk Csernobil városa volt. Amíg azt elértük, megismerhettük, hogy a teljes lezárt zóna egy jellemzően 30 km méretű, szabálytalan alakú, elnyúlt, nem koncentrikus terület, mivel annak alakját az elszennyeződéshez alakították. A 30 km-es zónahatáron belül van egy belső, 10 km-es zónahatár is.
Csernobilt elérve nagyon is úgy tűnt, hogy a város él. Gondozott parkok, társasházak, melyek jól láthatóan lakottak. Idegenvezetőnk elmondta, hogy a városban az erőművi munkálatokkal foglalkozó dolgozók laknak, szokatlan, kéthetes, kétlaki életmóddal: két hetet Csernobilban élnek, majd az azt követő két hétre hazamennek. A házak többsége lakatlan és elhagyatott. Ukrajnában folyamatban van egy úgynevezett „dekommunizációs” folyamat, aminek keretében igyekeznek eltűntetni a kommunizmusra emlékeztető tárgyakat, azonban ez a folyamat Csernobil városát még nem érte el, így itt megtalálható az ország egyik utolsó Lenin-szobora.
3.kép. Belépés előtt a Dityatkinál található ellenőrzőpontnál
A Csernobil városában tett rövid megálló után folytattuk utunkat az erőmű felé. Elhaladtunk azoknak a tűzoltóknak állított emlékmű mellett (4. kép), akik elsőként értek a felrobbant 4. blokkhoz. Az út során elhaladtunk az „épülőfélben” lévő 5-6. blokkok mellett. A csernobili telephelyre összesen 16 blokkot terveztek építeni, amiből 4 blokk már üzemelt és az 5-6. blokkok építés alatt álltak a balesetig. A két épülő blokk közül az 5. ugyan már magas készültségi fokkal rendelkezett (a berendezések 95 %-a le volt szállítva, valamint a munkák 70-80 %-át végezték már el), úgy döntöttek, hogy ezen blokkokat sosem fejezik be. Az 5-6. blokkból jelentős mennyiségű alkatrészt szereltek ugyan ki, azért, hogy ellássák vele az üzemelő 1-3. blokkokat, ennek ellenére azok feldaruzva ugyanolyan állapotban állnak napjainkban is, mint a baleset idejében voltak. Mára elkezdték a szerkezeti elemek feldarabolását és elszállítását.
4.kép. A tűzoltásban és mentesítési munkálatokban résztvevők emlékműve
Elhaladtunk a kiégett kazetták új, száraz típusú átmeneti tárolójánál, ahonnan az erőmű körvonalai, illetve a sérült blokk új fedelének íve is messziről láthatóvá vált. A kiégett fűtőelemtároló mellett több mindent megtudtunk azzal kapcsolatban, hogy min dolgoznak napjainkban az erőműben dolgozók. Az épen maradt három blokkon éppen a szekunderkör leszerelése történik, azonban a reaktorépület, és ezzel együtt magának a reaktornak a bontása csak 65 év múlva várható, mivel várják, hogy a normál üzem során felaktiválódott szerkezeti elemek sugárzása csökkenjen. Annak ellenére, hogy ottjártunkkor a folyamatos fejlesztések és építkezések jelét láttuk, az idegenvezetőnk megjegyezte, hogy a projektjeiket az ukrán állam fedezi, ezzel együtt finanszírozási problémáik vannak, amelyet jól szemléltet, hogy a 3 blokkból a fűtőelem eltávolításához 10 év kellett. Az épp blokkok elhasznált fűtőelemei között akadtak olyanok, amelyek megsérültek a normál üzemeltetés során. Ezek sok problémát okoztak ugyan az üzemeltetőknek, de jelenleg az összes kazettát átszállították a pihentető medencékből az erőmű közvetlen közelében található vizes típusú kiégett kazetták átmeneti tárolójába. Mivel a víz agresszív anyag (legalább is a fűtőelem tárolás tekintetében), így ezen tárolók csak 35 évig kaptak működési engedélyt. Jelenleg az amerikai Holtec vezetésével épül az új száraz típusú fűtőelem tároló, amelyet már 80 évre terveznek. Ezen tárolóban már megkezdődtek a tesztelések hideg, imitátor kazettákkal, és a tervek szerint jövőre kezdik átszállítani ide a vizes tárolókból a kiégett fűtőelemeket. A tárolóba vasúton fog érkezni a fűtőelem, speciális, 9 kazettát befogadó konténerekben.
A tározótól tovább menve elhaladtunk az 1-4. blokkok mellett. Itt megtudhattuk, hogy ugyan mind a négy blokk ugyanazon alapokon fekszik, de a két kiépítés más, mert amíg az 1-2. blokkot a Leningrádi tervezőiroda tervezte, addig a 3-4. blokkot a Hydroproject. A két kiépítés között nagy eltérések nincsenek, ugyanolyan teljesítményűek, ugyanazok a berendezések találhatóak meg bennük, azonban a szellőzés és az üzemzavari gőzledobó rendszerek eltérőek egymástól.
A busz megállt a hatalmas fedél mellett található látogatóközpontnál, ahol egy háromdimenziós makett segítségével részletesen bemutatták a sérült 4. blokkot és a baleset utáni eseményeket. Érdemes megjegyezni, hogy itt kaptuk az első kérdést az idegenvezetőnktől, mégpedig, hogy nevezzük meg a baleset lefolyásának első elemét. Válaszunkban azt a kísérletet mondtuk, amely arra szolgált, hogy bebizonyítsák, hogy a dízelgenerátorok beindulásáig szükséges ideig elláthatóak a biztonságvédelmi berendezések a turbinarotorokból kinyerhető energiával. Az idegenvezetőnk nem fogadta el a választ, mondván, hogy aznap nem volt kísérlet, és a baleset okai egyértelműen emberi mulasztásokban keresendőek. Mint később kiderült azért nem volt kísérlet, mert az ukrán szakemberek a mai napig tesztként gondolnak rá, valamint sokunk először itt tudta meg, hogy ezek a kísérletek az 1-3. blokkon is lefolytak korábban, sikertelenül.
A baleset során egy ember azonnal meghalt, egy másik, aki a reaktor közelében tartózkodott, másnap hunyt el. A szétvetett reaktorhoz először a tűzoltók értek ki, akik megkezdték a tűz oltását. A tűzoltásra azonnal szükség volt, így a dozimetriai földerítés előtt mentek a helyszínre a tűzoltók, akik nem tudhattak arról, milyen magas a radioaktív füst és a törmelék sugárzása. Mint utólag kiderült, a baleset utáni körülmények között egyébként is nehéz lett volna a dozimetriai felderítés, ezen felül akkor még nem volt ismert, hogy a reaktorcsarnok nyitott állapotban van. Oltás közben több tűzoltó a megengedettnél jóval nagyobb dózist szenvedett.
Mire a katasztrófa kivizsgálására összehívott kormánybizottság április 26-án este Csernobilba ért, már 52 ember kórházba került. A félhalálos és haláloshoz közeli dózist kapottokat Kijevben és Moszkvában kezelték. A kijevi klinikában a betegeket többlépcsős vérátömlesztéses programmal kezelték, amely hatékonyabb volt a moszkvainál, azonban a felépülés még így is nagyban függött attól, hogy az adott személy mekkora dózist kapott. Április 27. hajnalán, több mint 24 órával a baleset után, a küldöttség meggyőződött a sugárzás igen magas intenzitásáról és elrendelte Pripjaty város, valamint a közeli falvak kiürítését. Nem sokkal később az is nyilvánvalóvá vált, hogy egy szarkofágot kell építeni a sérült négyes blokk fölé. Az erőműhöz rendelt egységek folyamatosan dolgoztak, mentesítették a környéket a sugárzástól és szinte minden állatot lelőttek.
A tragédia kezelését nehezítette a helyi vezetés hozzá nem értése és a megfelelő felszerelés hiánya. Többek között problémák voltak a dózismérőkkel, amelyek egy része hibás volt vagy csak 1 milliröntgen/s dózisteljesítményt tudtak mérni. Mivel a működő műszerek kiakadtak, így csak abban lehettek biztosak, hogy a sugárzás ennél nagyobb, de hogy mennyivel, azt nem tudták.
A szarkofág építésének megkezdése előtt meg kellett tisztítani a hármas blokk tetejét, amire a négyes blokk robbanása során erősen sugárzó aktív hulladék került. A tisztításhoz eleinte robotokat próbáltak alkalmazni, de a magas sugárzás miatt ezek alkalmatlanok voltak a feladathoz, így „biorobotoknak” nevezett katonák végezték el a munkát, akik összesen két percig tartózkodhattak a tetőn, utána váltották egymást. A törmelékeket, köztük a rendkívül sugárzó grafit darabokat a felrobbant reaktorra dobálták. Becslések szerint 7 Sv/h volt a dózisteljesítmény a tetőn.
A baleset során a reaktorépület fedele és az oldalfalak megsérültek, az FKSZ-eket védő falak megdőltek, valamint a biológiai védelem kiszakadt a helyéről, annak ellenére, hogy ez 3000 tonna tömegű volt. A fentieken túl az aktív zóna nyitott állapotba került, ezért 1986-ban a reaktorépület köré egy védelmi épületet hoztak létre, amelyet szarkofágként hívunk és eredetileg 35 évre tervezték. Jelenleg egy boltíves fedél van húzva a régi szarkofág fölé, amelyet konténmentnek hívnak. Ezen új védőburkolat megépítését 2005-ben tendereztették meg és idén novemberre fog elkészülni. Az épület a világon egyedülálló, a 35000 tonna össztömegű berendezés nem tartalmaz hegesztést, kizárólag csavarokkal rögzítették, valamint azt az erőmű mellett egy letisztított építési területen szerelték össze és később csúsztatták síneken az eredeti szarkofág felé
Idegenvezetőnk azt is elmondta, hogy a felrobbant reaktornál a szabályozatlan láncreakció veszélye fennállt, ezért helikopterekkel ólom és bór tartalmú anyagokat szórtak a sérült reaktorra, aminek hatására a megmaradt zóna elkezdett süllyedni. A reaktortartály alsó része megolvadt és fennállt a veszélye, hogy az olvadt anyag a betonon átjutva eléri a talajt. Ennek elkerülése miatt alagutakat ástak a reaktor alá, hogy azt hűteni, illetve alulról szigetelni tudják.
5.kép. A négyes blokk fölé tolt új fedélnél
A látogatóközpontból, az új védőépület megtekintése után elindultunk Pripjaty felé. Az útvonal mentén található a híres Vörös-erdő. Ez a terület az erőműtől észak-északnyugatra található, és azért kapta a Vörös elnevezést, mert a baleset során keletkezett törmelékfelhő nagy része itt ülepedett ki, vöröses színűre festve a fákat. A terület erősen el van szennyezve transzurán elemekkel is. Idegenvezetőnk elmondta, hogy a baleset utáni hetekben a fákat kivágták és eltemették, majd csemetefákkal pótolták őket, mivel a dózisteljesítmény elérte az 1 Sv/h értéket.
Pripjaty városába bejutva dús növényzettel, fákkal benőtt erdő fogadott minket, ahol a nyárfáktól az öt-, tízemeletes épületek is csak nehezen voltak kivehetők. A hely egyértelműen példázza, hogyan veszi vissza a természet azt, amit az ember elvett. Pripjaty mára szellemvárossá vált, hiszen a baleset utáni napokban kitelepítették a lakosságot, így az 31 éve lakatlan. Az evakuálás során az embereknek azt mondták, hogy csak ideiglenesen kell elhagyni otthonaikat, ezért ne vigyenek magukkal sok holmit, mert azokért három napon belül visszatérhetnek. Ez idő alatt a hatóságoknak és szakembereknek nyilvánvaló lett, hogy lakhatatlan a város és ugyan három hónappal a baleset után megengedték a lakosoknak, hogy megmaradt tulajdonuk szállítható részéért visszatérjenek, de addigra már a város nagy részét kifosztották. A hatóság kezdetben úgy gondolta, hogy a várost meg lehet tisztítani és a lakosok visszaköltözhetnek, így a téli időszakban, rövid ideig ugyan, de fűtötték is a házakat, hogy megóvják azok állagát. Később a kitelepítettek a szovjet államtól lakást és tízezer rubeles kártérítést kaptak.
6.kép. Pripjatyban, az óriáskerék előtt
Pripjaty a katasztrófa előtt egy friss, fiatal, lendületes város volt, amit mintegy 50.000, átlagosan 26 éves ember lakta és évente körülbelül 800 gyerek látta meg itt a napvilágot. A baleset utáni napon sporteseményeket is tartottak, mivel az itt és a környéken lakók napokig semmit nem tudtak a katasztrófáról a kommunista rendszer titkolózása miatt.
A lezárt zóna sajátosságaival is megismerkedhettünk kísérőnk jóvoltából. A baleset utáni napokban, hetekben születtek ugyan mutáns állatok, de ezek életképteleneknek bizonyultak és mivel az ember gyakorlatilag nincsen jelen, az itt élő állatok és növények háborítatlanul élnek és láthatóan semmi jelét nem mutatják, hogy itt a háttérsugárzás nagyobb az átlagnál. Egész Európában ritka növény és állatfajok (medvék, farkasok) tértek ide vissza az elmúlt 31 év során, ezért a hosszútávú terv az, hogy természetvédelmi területté alakítják a zónát. A területen az energiatermelésről sem kívánnak lemondani, így egy naperőmű park építése is a tervek között van.
Problémát okoz, hogy a terület éves szinten nagyon kevés csapadékot kap, ezért erősen tűzveszélyes. Ha az avar vagy a fák lángra kapnak, a bennük lévő radioaktív anyagok újra a levegőbe kerülhetnek és messzire eljuthatnak. Ezt elkerülendő az erdők széleit felszántották, hogy megakadályozzák a tűz terjedését. Ha valamiért mégis tűz keletkezne, a tűzoltók pillanatokon belül ki tudnak érkezni a helyszínre.
7.kép. Csernobili Atomerőmű: 1. blokk vezénylő
Az erőmű mellett található étkezdében elfogyasztott ebéd után megtekintettük az 1. blokk vezénylőjét, majd egy plenáris kerekasztalbeszélgetésen vettünk részt az erőmű jelenlegi felsővezetőivel. A kerekasztalbeszélgetésen további kérdésekre kaphattunk választ, illetve megismerhettük a telephely aktuális feladatait, kihívásait és a jövőképét. A kérdéseink nagy részére választ kaptunk napközben, azonban itt felmerültek olyan kérdések is, hogy miként biztosítják, hogy 65 év múlva is legyenek a telephelyen megfelelő szakemberek a bontáshoz, illetve, hogy az elhárítási költségeket milyen részben fedezi az ukrán állam, fizet-e kárpótlást Fehéroroszországnak. Megismerhettük a 4. blokk jövőjét is: a régi szarkofág köré felépült a konténment, amelynek elsődlegesen az a feladata, hogy alatta el lehessen bontani a szarkofágot, amelynek az instabil szerkezeti elemeit mihamarabb eltávolítják. Jelenleg nincs tervük, hogy az üzemzavar során sérült fűtőelemet hogyan távolítják el, azonban a konténment a következő 100 évben megfelelően elzárja a reaktort a környezetétől és bíznak abban, hogy ezen idő alatt megtalálják a megoldást a problémára.
8.kép. Kerekasztal beszélgetés a csernobili atomerőműnél
A lezárt zóna elhagyása előtt lehetőségünk volt még megnézni azt a csatornát, ami az erőmű hűtését biztosította. Napjainkban ez természetes módon ülepszik, a benne található vizet ugyan felhasználják, de az gáttal le lett választva attól a víztározótól, ahonnan a vízellátása érkezett. Az elhagyatott csatorna vizében sokféle halfajta megtalálható, többek között a híres csernobili harcsa. Kísérőnk elmondta, hogy azért nőnek meg egyes példányok kifejezetten nagyra, mert nem halásszák őket, mivel a lezárt zónában tilos bármilyen állatot étkezési céllal elejteni, kifogni.
9.kép. Csernobili halak
A zónából kifele jövet több ponton is ellenőrizték a résztvevők szennyezettségét. Ugyan az ottani mérések azt igazolták, hogy az egynapos zónában való tartózkodás alatt senki sem szennyeződött el, fontosnak tartottuk, hogy a megszerzett információk és vizuális tapasztalatok mellett, amit az út során kaptunk, valamilyen gyors és egyszerű saját mérést is végezzünk a zónában. A dózisteljesítmény mérése a lezárt és kiürített 30 km-es zónába lépéstől jobbára folyamatosan történt addig, míg el nem hagytuk azt. A mérés a BME NTI tulajdonában lévő FH-40G dózisteljesítmény mérővel történt, melyet egy számítógépre csatlakoztattunk, így lehetőség nyílt a rögzített adatok rendszeres mentésére is. Ez a műszer viszonylag kis memóriája miatt volt szükséges. A mérés során 20 másodpercenként történt adatmentés, e mért dózisteljesítmény értékeket az alábbi ábra mutatja (10. ábra). (A műszer hibája nagyjából 10%-os relatív szórással jellemezhető).
Az ábra első szakasza (fekete vonal) mutatja a 30 km-es zónába lépéstől a Pripjaty városig tartó szakasz dózisteljesítmény értékeit. A kezdeti szakasz (nagyjából 10:30 előtt) a 10 km-es szakaszig mutatja az értékeket, melyek átlaga nagyjából 60 nSv/h, ez nagyjából a fele a budapesti háttérnek. Utána láthatóan megnő a dózisteljesítmény, ennek oka feltehetően a sokkal jobban elszennyezett erdő közelsége. A szakasz végén erősen kiugró érték (~5 μSv/h) a sérült zónához legközelebb eső Vörös-erdő melletti áthaladáshoz rendelhető. Mint az ismeretes, jelenleg is ez a régió leginkább elszennyezett területe. A következő szakasz (piros vonal) a Pripjatyban eltöltött idő alatt mért adatokat mutatja. Itt erősen ingadozó értékeket láthatunk, ennek feltehetően azaz oka, hogy a nyílt, jobbára lebetonozott területeken kisebb a dózisteljesítmény, mint amit a várost erősen elfedő erdős területeken mérhetünk. A növények ugyanis felszívják a talajban lévő radioaktív anyagokat (főleg a Cs-137 izotópot), így erősen növelik a talaj feletti háttérsugárzást. A Pripjaty utáni szakaszban visszatértünk az erőműhöz, és az út során újra elhaladtunk a Vörös-erdő mellett, így a vártaknak megfelelően a szakasz elején ismét ~5 μSv/h-s értékeket mértünk. Ezt követően nagyjából 2 órán keresztül nincs mérés (a busz a parkolóban állt), mert az 1. blokki vezénylőt tekintettük meg, és utána a kerekasztal beszélgetésen vettünk részt, ahová nem vihettük magunkkal a laptopot, így a dózisteljesítménymérés rögzítése nem volt lehetséges. Erre a tartományra a két szomszédos tartományból interpolálhattunk dózisértéket, ez nagyjából 0,8 μSv/h-nak adódott. Az utolsó szakasz (kék vonal) a csernobili reaktortól a 30 km-es zóna határáig mért értékeket mutatja, az első szakaszra tükörszimmetrikus eredményeket mutat. A mérési adatokból integrálással meghatároztuk a túra alatt mérhető teljes dózist, ami 1,3984 μSv-et eredményezett. Ha ehhez a parkolás során nem mért, de interpolált értékeket is hozzáadjuk akkor kiderül, hogy a teljes túra alatt nagyjából 2,1 μSv dózist lehetett kapni.
A dózisteljesítmény mérése mellett folyamatosan rögzítettük a GPS koordinátákat is, így az adatok párosításával tényleges dózistérképet is rajzolhatunk. Ezen adatok részletesebb feldolgozása jelenleg folyamatban van.
10. ábra. Dózisteljesítmény-idő függvény
A túra utolsó napján a hazaút előtt megnéztük a kijevi Csernobil múzeumot. A múzeum megismerését kiemelten fontosnak éreztük, mert a lezárt zónával ellentétben ez a lakosság számára könnyen elérhető, megtekinthető, ezáltal a lakosság innen tudja megszerezni azon információkat, amelyeket a leghitelesebbnek vél. A múzeumi idegenvezető segítségével bepillantást nyerhettünk a katasztrófa utáni mindennapokba. Itt sokkal emberközelibbé, megfoghatóbbá vált a valóság. Jobban érzékelhető a videókon és képeken, hogy mekkora árat fizettek az ott élők és az oda vezényelt sok ezer ember, akik a mentesítési munkálatokban részt vettek.
A négynapos szakmai látogatás során sok információt szerezhettünk, valamint testközelből ismerhettük meg azt a helyet, amelyről korábban sokat hallottunk, tanultunk, ami elkerülhetetlen elemévé vált a posztapokaliptikus fantáziának és az antinukleáris kampányoknak. Külön érdekes volt azt látni, hogy a lezárt zóna ugyan nem alkalmas életvitelszerű tartózkodásra, de az élet nem állt meg, a természet sosem látott sokszínűséggel jelen van, a helyi vezetőségnek pedig vannak céljaik, elképzeléseik, hogy miként kéne alakítani a 30 km-es zóna jövőjét.
Szerzők:
Vécsi István Áron
Nagy Péter